Od września br. w naszej szkole podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych wykorzystywane są pomoce zakupione w ramach
„Laboratoriów przyszłości”.
Prowadzone zajęcia dzięki pomocom
rozwijały u uczniów kreatywność, zainteresowania, rozbudzały ciekawość poznawczą, a przede wszystkim angażowały wszystkich uczniów. Zajęcia zaś prowadzone były w sposób ciekawy i atrakcyjny.
Rozwój technologii nabrał w ostatnich dziesięcioleciach bardzo dużego tempa, a świat zmienia się nie do poznania. Każdego roku powstaje wiele nowych zawodów, w których wymagana jest umiejętność obsługi
i programowania robotów. Głównym celem systemu edukacji, jest obecnie kształcenie osób w taki sposób, aby jak najlepiej odnalazły się w nowej rzeczywistości.
Nasza szkoła w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości” pozyskała pomoce edukacyjne umożliwiające rozwój kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Jednym z zajęć wykorzystujących pomoce edukacyjne z programu „Laboratoria Przyszłości” są lekcje techniki w klasach czwartych. Wiadomości omawiane w tych klasach koncentrują się na wiadomościach dotyczących wychowania komunikacyjnego. Uczniowie również podczas zajęć nabywają umiejętności konstruowania z gotowych elementów robotów i ich programowania. Aby to zrealizować nasi uczniowie wykorzystali zakupionego robota edukacyjnego mBot2.
Roboty mBot2 wspierają rozwój dzieci i młodzieży w nauce przedmiotów ścisłych oraz rozwijają istotne kompetencje XXI wieku tj. programowanie, interdyscyplinarność, rozwiązywanie problemów, kreatywność i kodowanie; komunikację i pracę w grupie. Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznali się z zasadami bezpieczeństwa podczas zajęć, tematyką zajęć i elementami wykorzystywanymi w/w robocie. Na kolejnych lekcjach korzystając z instrukcji, uczniowie przystąpili do montażu robota. Gdy montaż robota dobiegł końca, uczniowie przystąpili do zapoznania się z gotowymi programami zapisanymi w pamięci robota. Uczniowie wykorzystując gotowe programy i odpowiednie plansze przystąpili do testowania zmontowanego przez siebie robota – mBot2.
zajęcia na świetlicy szkolnej – zdjęcia
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjnia zajęcia w naszej szkole
i pozwala uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i wramach
innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć rozwijających,
świetlicowych oraz rewalidacyjnych.
W klasach I podczas zajęć edukacyjnych z matematyki i techniki dzieci budując z klocków
konstrukcyjnych CARBO miały możliwość treningu palców i nadgarstków umożliwiający
rozwój motoryki małej, tak ważnej przy nauce pisania. Ćwiczenia związane z lewą lub prawą
strona konstrukcji zbudowanych przez dzieci, umożliwiły rozwój orientacji i umiejętności
przestrzennych.
Klocki wykorzystywane są także podczas zajęć rozwijających w klasach I – III oraz zajęć
świetlicowych. Dzieci pracując w grupach uczą się planowania oraz realizacji zamierzonych
celów. Praca nad własnymi konstrukcjami pobudza wyobraźnię kreatywność oraz fascynację
dzieci, a to wpływa na ich rozwój psychofizyczny. Poprzez zabawę, w sposób interesujący i
ciekawy dzieci zapoznają się z prawami fizyki i matematyki.
Wykorzystanie klocków Lego podczas zajęć rewalidacyjnych i świetlicowych wpływa na
rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej. Praca z minimalnymi elementami wyrabia u
dzieci cierpliwość i precyzję oraz rozwija pasę do budowania i tworzenia nowych rzeczy
Praca nad własnymi konstrukcjami kl. 3a –zdjęcia
Nadal działamy…